تاريخ : جمعه 18 بهمن 1392 | 12:41 | نویسنده : Elşən

دروازه بان در فوتبال يك متخصص است و دروازه‌باني يك كار كاملا تخصصي است، اما نه بدين معنا كه وي جداي از ديگر بازيكنان تيم تلقي شود،‌ بلكه به واقع تاثير او و مسئوليتش دربازي انكار ناپذير است و غير ممكن است تيمي به موفقيت برسد، در حاليكه از دروازه‌بان مطمئني برخوردار نباشد، نقش دروازه‌بان در پيروزيها و علي الخصوص در شكست‌هاي يك تيم هميشه پر رنگ‌تر از ديگر بازيكنان است و خطاهاي آنها بيش از هر بازيكن ديگري در بازيها به چشم مي‌آيد. از اين رو واقعاً دروازه‌بانها سزاوار يك توجه ويژه‌اند.

دروازه‌باني يك پست تخصصي است، پس آنها نيازمند يك مربي متخصص نيز هستند، يك مربي كه مسلط به تكنيك ها و تاكتيك‌هاي دروازه‌باني باشد، به علم تمرين و نيازمنديهاي يك دروازه‌بان واقف باشد و در كنار آگاهي به علوم جديد از تجربه خوبي هم برخوردار باشد و در نهايت از فلسفه روشني در كارش سود ببرد.

فلسفه دروازه‌باني و مربيگري دروازه‌باني:

يك دروازه بان هم براي اينكه پيشرفت كند بايد داراي فلسفه كاري باشد، نوع و شيوه حركات دروازه‌بانها، توپ‌گيري، زاويه بندي، گرفتن پنالتي، قدرت رهبري، ميزان ارتباط، توانايي در خلق موقعيت ضد حمله و به طور چشمگيري وابسته به نوع تفكر و فلسفه مربيان دروازه‌باني در كشورهاي مختلف دارد. مثلا در ايتاليا دروازه‌بانها چندان چابك نيستند اما در زاويه بندي تبحر دارند، در برزيل دروازه‌بانها فوق‌العاده چابك و قدرتمند مي‌باشند و در انجام شيرجه‌هاي بلند متبحر هستند، در ايران دروازه‌بانها نه زاويه‌بندي مناسب دارند و نه قدرت زيادي براي جستن از زمين، در آلمان دروازه‌بانها غالبا بسيار با روحيه و داراي خصائص رهبري فوق‌العاده‌اي هستند و بسيار هم بي‌باكند.

بحث در اين حيطه و بازكردن آن بسيار جذاب و عميقا راهگشاست و اگر فلسفه مربيان اين كشورها را موشكافي كنيم، قطعا پي به ضعف‌ها برده و مي‌توانيم اميدوار باشيم در آينده، ما هم دروازه‌بان‌هايي همچون والتر زنگا، دينوزوف، پاليوكا، بوفون، پروتزي و داشته باشيم.

آلن‌ هادكينسون، مربي دروازه‌بانهاي تيم ملي اسكاتلند معتقد است، يك دروازه‌بان خوب در هر ۶ مسابقه ممكن است يك اشتباه فاحش داشته باشد، و يك دروازه‌بان خيلي خوب در هر ۹ مسابقه، يك دروازه‌بان عالي در هر ۱۲ مسابقه و يك فوق ستاره در هر ۱۵ بازي.

فرانس هوك معتقد است: مهمترين چيز در فوتبال مسابقه است و پيروز شدن در آن، دروازه‌بان‌ها سخت تمرين مي‌كنند كه هميشه خوب باشند، بنابراين آنها بايد همان چيزهايي را تمرين كنند كه در طي يك مسابقه برايشان اتفاق مي‌افتد (تمرين در زمينهاي كوچك)

بروس گروبلار، دروازه‌بان اسبق ليورپول و تيم ملي زيمباوه مي‌‌گويد: اگر مي‌خواهي دروازه‌بان موفقي باشي، اول يك ژيمناست خوب باش، سپس بسكتبال و هندبال را تمرين كن و اگر فرصت كردي به كريكت و بيسبال هم سري بزن، سپس به تمرينات دروازه‌باني بپرداز.

بابي‌ هاو اعتقاد دارد، دروازه‌باني مجموعه‌اي از جست و خيزهاي آكروباتيك و آگاهانه نيست، بلكه علم است، علم محاسبه زوايا و انتخاب تمرين زاويه نسبت به توپ.


طبقه بندی: Futsala görə (درباره فوتسال)،

باخيش لار 0